Így számolj le a stresszel, majd a plusz kilókkal!

Előző levelemben arról írtam neked, hogy mi lehet annak az oka, hogy akár már hosszú évek óta, de nem tudsz lefogyni. Ahogy arra rávilágítottam a stressz rengeteg gond okozója lehet úgy, hogy Te akár észre sem veszed, vagy utolsóként gondolsz erre az opcióra.
 

Mint egy „csendes gyilkos” kúszhat be a mindennapokba, melynek során a rossz pillanatok érzelmi evéshez vezetnek, szintén úgy, hogy Te közben lehet, hogy mit sem sejtesz.

A stressz ahogyan azt már említettem alapvetően nem feltétlenül rossz, egészen addig, amíg nem Damoklész kardjaként, hanem extra adrenalin löketként lebeg felettünk. Ám amikor átesünk a ló túloldalára, az életünk pedig nem szól másról csak az állandó idegeskedésről, na akkor jöhet szóba az amúgy is már sokat emlegetett érzelmi evés.

Ebben az esetben test ugyanis extra energiához, kvázi boldogsághoz szeretne jutni, amit végső elkeseredésében úgy érez, hogy kizárólag az ételek útján nyerhet vissza.

Mai cikkemben hoztam neked néhány tippet, melyek segítségével legyőzheted a stressz alapú érzelmi evés, ezzel egyidejűleg pedig akár magát a stresszt is.
 

1.) Mozogd ki magadból az idegességet!

Számtalan kísérlet és tanulmány bebizonyította, hogy gyakorlatilag ez mindennek az alfája és omegája. A stresszkezelés tekintetében ugyanis nagyon is hatékonynak bizonyul, ha átmozgatod az egész tested, ha megnyújtóztatod az izmaidat.

A mozgás hatására ugyanis a vérkeringésed is gyorsabb lesz, így pedig rövid időn belül a felgyülemlett kortizol – stresszhormon – is kiürül a szervezetedből. Elég lehet első körben már akár napi 30 perc is, a lényeg, hogy a mozgás, mint olyan legyen az életed szerves része.
 

2.) Lassan egyél!

Az evést sokan elbagatellizálják, futva bekapnak néhány falatot, aztán csodálkoznak, hogy a kilók csak úgy jönnek fel. Pedig ebben semmi csoda sincs, ugyanis a rendszertelenség hatására a test úgy érezheti, hogy nem kap megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyagot, ezért szépen elkezd raktározni.

Ezek a raktárak pedig zsírpárnák formájában megjelennek a hason, a fenéken, a combon, gyakorlatilag mindenhol. Éppen ezért mondom el rendszeresen, hogy az étkezésre gondolj úgy mint egy rituáléra, amikor megtiszteled magad azzal, hogy ápolod a tested belülről.

Amikor leülsz enni, akkor tényleg csak az étkezésre figyelj. Ne nyomkodd közben a telefonod, ne írj üzenetet, ne nézz filmet. Az étkezések során ízlelj meg alaposan minden falatot, így ugyanis mérsékelhető a kortizol szintje is, illetve az elfogyasztott ételek mennyisége is bizonyítottan kevesebb lesz.
 

3.) Felejtsd el a szigorú diétákat!

Ha régóta olvasol, akkor tudod, hogy nem vagyok híve a szigorú, szélsőségeken alapuló diétáknak, ha pedig újként csatlakozol, akkor ez számodra most nagyon hasznos lehet. Ahogy azt már korábban is elmondtam nem vagyok csodadoktor.

Nem kínálok neked olyan alternatívát, amivel könnyedén, harc nélkül le lehet fogyni. Olyan kapaszkodókat fejlesztettem ki, melyek segíthetnek neked a diéta, életmódváltás során, de ezekre semmiképpen se úgy gondolj, hogy önmagukban megoldják a problémád.

Elsősorban azt kell megértened, hogy a szigorú, megvonásos diéták ideig óráig lehet, hogy működnek, de hosszútávon egészségkárosító hatásuk is lehet, sőt lehet, hogy a leadott kilók két-háromszorosát is visszaszeded.

Ha valamilyen szigorú diétát követsz, akkor elképzelhető, hogy a kortizol szinted annyira megugrik majd, hogy össze-vissza fog ugrálni a vércukrod. Ennek hatására pedig ideges és persze falánk leszel.

Ezt kizárólag úgy kerülheted el, ha végre felhagysz az önsanyargató diétákkal, helyettük pedig egy tudatos, vezethető és betartható életmódot választasz.
 

+1.) A vitaminokról se feledkezz meg!

A stressz kialakulását gyakran valamilyen vitamin hiánya okozza, mely gyorsan kideríthető akár egy labor vizsgálattal is. Éppen ezért én mindig azt mondom, hogy ne feledkezzünk meg a vitaminok megfelelő pótlásáról, mert példának okán a magnézium hiánya megnövelheti a kortizol szinted, ezáltal pedig a bizonyos ételek utáni sóvárgást is.

Ezt azonban kivétheted úgy, hogy megfelelő táplálkozással igyekszel pótolni ezeket a vitaminokat. Reggelire fogyassz narancslevet vagy egy fürt szőlőt, ezzel feltöltheted C-vitamin raktáraidat.

A zsírszegény joghurt választásával pedig pótolhatod a magnéziumot és a kalciumot. Ezek együttesével pedig csökkentheted a kortizol szintjét, hosszútávon pedig véget vethetsz a stressz alapú érzelmi evésnek, és persze magának a stressznek is.
 

Neked stresszes az életed? Ha igen milyen “jellegű”?

Üdvözlettel, Katona Zoltán
személyi edző és táplálkozási szakértő

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (58 szavazat, átlag: 4,62 az 5-ből)
Loading...

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 Hozzászólások
Inline Feedbacks
View all comments
A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.