Az utóbbi néhány hétben neked is fenekestül fordult fel az életed?

A koronavírus-járvány berobbanása óta, az óvintézkedések kihirdetésének hatására sokan vannak akik otthon kényszerülnek tölteni a napjaikat, ez pedig minden bizonnyal megviseli több értelemben is a szervezetet.

Úgy tűnik bizonyos településeket enyhítenek a kijárási korlátozásokon, azonban túlzás lenne kijelenteni, hogy itt a vége még akkor is ha minden nappal közelebb vagyunk a végéhez. Ezzel szemben fontos, hogy napról napra megtartsuk a lelki rugalmasságunkat és egyre jobban alkalmazkodjunk az éppen aktuális élethelyzethez. “Semmis sem lesz a régi”

Ezt biztosnak véli minden szakember – mellyel én is teljesen egyetértek! Ez felveti saját magunkkal kapcsolatban is, hogy egyáltalán jó-e, ha mindent ott folytatunk, ahol abbahagytunk? Azonban ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük…
 

Mit tehet velünk a bezártság?

A bezártság és az otthoni munkavégzés miatt egyáltalán nem furcsa, hogy összecsúsznak a napok. Ilyenkor az ember nagyon durván demotivált állapotba kerülhet hisz azt se tudja, hogy kedd van vagy pedig szombat. Hisz nagyon sok embernél elfordulhat, hogy a hétköznapok semmiben sem különböznek a hétvégéktől.

Többen írtok nekem levelet, akik arról számoltok be, hogy a kijárási korlátozások ideje alatt valamilyen pótcselekvésbe menekültök, ami sok esetben a kaja. Tudom, hogy ez nem egy megszokott időszak és teljesen meg tudom érteni, hogy szükségetek van valamire, ami idei-óráig energiát ad, azonban tudnotok kell, hogy ez egy végtelen spirál lesz, ha még nem kapcsolsz idejében.
 

Lehetsz fitt a karantén alatt?

Erre a válasz az, hogy nyilván, igen, persze közben azt is tudom, hogy ilyenkor a legnehezebb rávenni magad a mozgásra. Ennek oka például a fentebb említett demotiváltság. A helyzet az, hogy a jelenlegi időszakban sok embernek tényleg a bevásárlás jelenti az egyetlen “szórakozást”, sokan pedig hajlamosak olyan ételeket vagy alapanyagokat összevásárolni, amik végső soron hízáshoz vezetnek majd. Persze tudom, hogy kb. most ez tűnhet az egyetlen egy elérhető örömforrásnak, de ha nem szeretnél a korlátozások teljes feloldásból “kigurulni”, akkor sürgősen le kell állítanod magad még most.
 

Gyűlik a stressz

Tudom, hogy ez idő alatt gyűlik a stressz, ezt pedig az evéssel lehet a leghamarabb levezetni, de hidd el, hogy ezzel a stratégiával hosszútávon nagyon rosszul jársz majd. Persze joggal merül fel benned a kérdés, hogy mégis hogyan tudnád ez idő alatt kiiktatni a stressz.

Számos módszer és praktika létezik erre, én például most naponta többször meditálok, ami segít ellazulni, új terveket írok és azoknak a megvalósítását készítem elő. Van otthon szobabiciklim is, amire napi 30 perce legalább felpattanok, ráadásul miután a magányos sporttevékenységek szerencsére nincsenek tiltva, így mindennap lemegyek sétálni és futni a közeli kietlen gátszakaszra. Ez egyrészt kizökkent a mókuskerékből, másrész megfelelően vezeti el a stresszt.

Próbáld meg úgy felépíteni a napjaid, hogy a munka mellett beleférjen egy kis mozgás, az ételek tekintetében pedig a bevásárlás során ügyelj rá, hogy jó alapanyagok landoljanak a kosaradban. Élvezzenek előnyt a teljes kiőrlésű ételek, kerüld a süteményeket, helyette inkább a zöldségek és gyümölcsök mellett voksolj. Ha otthon úgy érzed unatkozol, első utad ne a hűtő felé vezessen, inkább igyál meg egy pohár vizet, mert gyakori, hogy az éhséget bizony összekeverjük a szomjúsággal.
 

Apropó, szomjúság

Az otthoni munkavégzés alkalmával könnyen megeshet, hogy egyszer csak arra eszmélünk: már órák óta a gép előtt ülünk és nem ittunk egy kortyot se. Ezt kiküszöbölheted azzal, ha rendszeresítesz egy kulacsot, amiből napközben iszol. Kedvenc kulcsod vagy flakonod mindig melletted lehet, munka közben is, ha pedig kifogyott csak simán felkelsz és újratöltöd. A folyadékpótlásnak most különösen fontos szerepe van, hiszen az anyagcserénk az otthon ülés hatására picit belassul, éppen ezért kell valami, amivel pörgésre bírod.
 

Ne munka közben egyél!

Ez az irodában is igaz, de otthon fokozottan ügyelj rá, hogy ne a monitor előtt ülve fogyaszd el például az ebédet. Attól, hogy home office dolgozol az ebédidő jár, úgyhogy kelj fel, mozgasd meg magad és sétálj ki a konyhába ebédelni.

Ha étkezés során nem kizárólag az evésre koncentrálsz – elvonod figyelmedet például a telefonod nyomkodásával -, akkor könnyen előfordulhat, hogy sokkal több kalóriát viszel be a szervezetedbe, mint amennyire valójában szükséged volna. Koncentrálj száz százalékosan az evésre, élvezd az ízeket és illatok, utána pedig ezzel töltekezve térj vissza a napi munkádhoz.

Téged mi visel meg a jelenlegi időszakban a legjobban? Hogyan próbálod legyűrni a karantén okozta stressz?

Üdvözlettel, Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (20 szavazat, átlag: 4,40 az 5-ből)
Loading...

Facebook hozzászólások