A fogyás és az egészséges életmód egy nagyon sok összetevős dolog, amihez elsődleges hozzátartozik, hogy igazán tudatosnak kell lenned.

Ez persze nagyrészt akaraterő kérdései is, ám van még egy nagyon fontos dolog, ami nélkül valószínűleg nem fog menni. Ez pedig az, hogy az egyes ételek kapcsán nemcsak a kalóriákat, de az összetevőket is szemmel kell tartani.

A feldolgozott élelmiszerek esetén például szinte lehetetlen megmondani, hogy mit is tartalmaz valójában, éppen ezért szerepel rajtuk kötelező módon a tápanyagok listáját felsoroló címke. De persze joggal merülhet fel a kérdés, hogy…
 

Mégis mit tartalmaznak ezek a címkék?

Nos, először is tudnod kell, hogy egy EU rendelet szigorúan szabályozza, hogy mik azok a dolgok, amikről feltétlenül tájékoztatni kell a csomagoláson a vásárlókat. Magyarországon, illetve az Európai Unióban is kötelező minden gyártónak az összetevőket felsorolni, amely elöl kell helyet kapjon, jól látható helyen, kezdve azokkal, amikből a legtöbb van az adott termékben.
 

Az allergén összetevőket, úgy mint glutén vagy laktóz kiemelten kell jelölni.

Emellett kötelező feltüntetni azt is, hogy a termék meddig őrzi meg a minőségét, illetve meddig fogyasztható. Ráadásul azt is közölni kell a gyártónak/forgalmazónak, hogy egy adagra, illetve 100 gramm vagy 100 milliméter termékmennyiségre mennyi az adott termék energia, zsír, telített zsír, szénhidrát – ebből cukor – fehérje, rost és persze sótartalma. Ezek az adatok ugyanis lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak arra, hogy összehasonlítsák az egyes termékeket.

De mi a helyzet a nem kötelező információkkal?

Sajnos ilyenek is vannak, ugyanis léteznek olyan információk, amiket nem kötelező feltüntetni a csomagoláson, így az a gyártó egyéni döntése, hogy szerepelteti-e a címkén. Persze nem szabad olyan megtévesztő tartalmakkal ellátni a címkét, ami hamis ígérettel kecsegtet, például gyógyító hatást nem lehet ígérni egy étrendkiegészítő esetén, ám ezentúl a gyártók maguk döntik el, hogy egy-egy állítás rákerül-e a csomagolásra.
 

Diétázók számára lényeges állítások

A fogyókúra során nyilván olyan termékeket keresünk, amik be is illeszthetők a diétába, azonban az ezekhez a termékekhez kapcsolódó állítások alkalmazását szintén uniós rendeletek rögzítik.

Például energiaszegénynek akkor minősül egy szilárd élelmiszer, ha 100 grammjában 40-nél kevesebb kalória található meg, folyadék esetén pedig 100 milliliterben maximum 20 kcal lehet. Kitérnek a light és a csökkentet energiatartalmú ételekre is, melyek kizárólag azok lehetnek, amik a hasonló termékekhez képes minimum 30 százalékkal kevesebb energiát tartalmaz, hovatovább annak is szerepelnie kell a címkén, hogy ezt az energiacsökkentést milyen módon, cukor vagy zsírtartalom csökkentésével érték el.

Fontos, hogy energiamentes csakis abban az esetben lehet egy termék, ha 100 grammjában kevesebb, mint 4 kcal van. Zsírszegény ételek esetén pedig a zsírtartalom 100 gramm termékben 3 gramm lehet. Zsírmentesnek pedig akkor bizonyul egy étel, ha nincs benne 0,5 grammnál több zsír.

Cukormentes az a szilárd étel, aminek száz grammjában maximum 0,5 gramm cukor van, az alacsony cukortartalom pedig akkor szerepelhet egy címkén, ha a 100 grammban lévő cukortartalom nem haladja meg az 5 grammot.
 

Ez még nem minden…

Hozzáadott cukrot nem tartalmaz egy étel, amennyiben nincsenek benne mono vagy diszacharidok, vagy egyéb az édesítő hatása miatt használt élelmiszerek. Ha mindezek ellenére természetesen előforduló cukrokat tartalmaz, akkor annak is szerepelnie kell a csomagoláson.

Nátrium-vagy sószegény ételek esetén a határérték 0,12 gramm 100 grammhoz viszonyítva, ha pedig valami kifejezetten nátrium vagy sószegénynek minősül, akkor abban nem lehet több 0,04 gramm só, 0,05 gramm alatt pedig sómentesnek számít az adott termék.

Fehérjeforrás egy étel, ha annak energiatartalmát legalább 12 százaléknyi fehérje biztosítja és fehérjében gazdag, ha legalább a 20 százalékot eléri ez az érték.
 

Mi fontos még?

Ha egy élelmiszercímkén azt látod, hogy valamiből csökkentet mennyiség található benne, akkor fontos, hogy abból az adott tápanyagból minimum 30 százalékkal kell kevesebbet tartalmazzon, más hasonló termékekhez képest.

Persze most hirtelen azt mondhatnád, hogy miért kellene nézegetni a címkéket, de hidd el, hogy ez különösen lényeges, pláne akkor, ha az étrended szigorúan megszabja, hogy melyik tápanyagból mennyi vihetsz be egy nap, máskülönben rengeteg rejtett, extra kalóriával gazdagodhatsz, úgy hogy gyakorlatilag észre sem veszed.
 

Te szoktad nézni az élelmiszerek címkéjét?

Üdvözlettel,
Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (16 szavazat, átlag: 4,63 az 5-ből)
Loading...

Facebook hozzászólások