Gyakorlatok és táplálkozási tanácsok a gyászolási folyamat megkönnyítéséhez

Ez a hét az elveszett szeretteink megemlékezéséről szól mely során gyakran újraéljük az elvesztéssel járó fájdalmakat. Év közben is előfordulhat, hogy váratlan helyzetekben emlékek törnek ránk mely befolyásolja hangulatunkat és a testünkhöz való viszonyunkat.

Valószínűleg Te is vesztettél már el valamely szeretetted és annak az esélye is nagy, hogy még életed során a legváratlanabb pillanatban ismét szembesülnöd kell azzal a ténnyel, hogy halandóak vagyunk és egyszer minden véget ér.

Ebben a rohanó világban kiemelten fontosnak tartom, hogy a gyászt, a trauma átélését megtanuljuk megfelelően kezelni táplálkozás, mozgás és pihenés szintjén. Ezzel példát mutathatunk gyermekeinknek, környezetünknek és legfőképpen saját magunknak.

Ha elveszítesz egy általad szeretett személyt, köztudott, hogy a gyász folyamata szörnyű. Akár előre számítottál az eseményre, akár tragikus hirtelenséggel történt, az elkövetkezendő hetek, hónapok felborítják az életedet.

Sok szakértő mérsékelt testmozgást és egészséges étkezést tanácsol azoknak, akiket ilyen jellegű veszteség ér. A mozgás és a tápláló étkezés csökkenti a stressz szinted, és hozzájárul a jobb minőségű éjszakai alváshoz. De mi van akkor, ha rendszeresen edzettél azelőtt, mielőtt megtörtént az esemény? Mi van akkor, ha szigorú diétát követtél? Folytasd ezeket? Néhány “bánat” szakértő azt mondja, hogy a gyász alatt egy kicsit vissza kell venni ezekből.
 

A mozgás mindig megkönnyíti a gyász folyamatát?

Valószínűleg olvastál már itt a Zsírégetés Harcosai oldalán is arról, hogy a testmozgás hogyan dobja fel a hangulatod. Tanulmányok alátámasztják, hogy a mozgás segít enyhíteni a depresszió tüneteit. A gyász és a depresszió viszont két különböző állapot. Néhány esetben a mozgás segít egy barát vagy családtag elvesztésekor, máskor viszont nem.

Ha abba a típusba tartozol, akik szigorú edzésprogramot követtek mielőtt elvesztették szerettüket, talán kényszert érzel, hogy fenntartsd ezt a rutint a haláleset után is. Talán ez a módszered a fizikai és mentális fájdalom kezelésére. Ilyen esetben viszont azzal szembesülhetsz, hogy csak küzdesz, szenvedsz a kitűzött célod eléréséért és nem kerülsz közelebb hozzá. Egyszerűen megfogalmazva lehetséges, hogy a tested nem működik együtt veled.

Egy gyásszal kapcsolatos tanulmányban 1500 Közel-Keletről visszatérő gyászoló katonát vizsgáltak meg. A leggyakoribb közös tünetek ezeknél az edzett gyalogosoknál az alvási problémák, izom-és csontrendszeri fájdalom, fáradtság és hátfájás voltak.

Tekintettel a fizikai és érzelmi megterhelésre, amit a bánat tesz a testedre, ésszerű, ha visszaveszel a megerőltető edzésből. Különösen akkor, ha pörgős edzéseket végzel, azt tapasztalhatod, hogy a mérsékelt, könnyebb gyakorlatokkal jobb eredményeket érhetsz el.

Ami a legfontosabb, hogy a gyász annak az ideje, amikor az öngondoskodást kell gyakorolnod: nem szabad magad ostorozni azért, ha nem ugyanúgy teljesítesz, mint azelőtt.

A testnek időre van szüksége a gyógyuláshoz. Ha szigorúan edzettél a veszteség előtt, folytathatod nyugodtan, ha a tested is úgy akarja. A legtöbb embernek viszont vissza kell venni ebből egy nagyobb trauma után, mert nincs ilyenkor állóképességük. Ez az időszak annak az ideje, amikor nem szabad negatívan megítélni magunkat, fontos, hogy befelé figyeljünk. Ilyenkor fáradtabbak vagyunk, és nagyobb a veszélye a baleseteknek is.

Ezek mind hatnak az edzés programunkra is, amit nem kell minden áron végigcsinálni. A tanácsom az, hogy amikor visszatérsz az edzéshez hallgass a testedre. Figyelj a fokozott fáradtságra, elesettségre, gyakoribbak a megfázások, vírusos megbetegedések, és azok az időszakok, amikor túlterheltnek érzed magad. Ezeket óvatosan kell kezelni, nem erőből. Lehetővé kell tenni a gyász természetes kibontakozását és fokozatosságát.
 

Gyakorlati tippek a gyász megkönnyítésére

Hasznos lehet, ha újradefiniálod a testmozgást egy szeretett személy elvesztését követően. Sokaknak nem is testedzés az, ha nem szakad róla a víz, és nem éget el több száz kalóriát. Pedig a tested éppen eléggé szenved a gyász folyamata alatt, így többet segít, ha az edzést “csak” mozdulatokként tervezed újra.

A gyászszakértő szerint jó az, ha minden nap mozogsz, de nem a kifejtett erő számít. Néha csak annyira vagyunk képesek ilyenkor, hogy kisétálunk a postaládához, meg vissza, és azt mondjuk, ez egyelőre elég volt… A mozgás fontos, segít enyhíteni a bánat tüneteit.

A gyakorlatok endorfint termelnek, amik segítenek a stressz enyhítésében. Valójában az agyad, ami az önvizsgálatot és a koncentrációt is irányítja, lelassítja ezt a tevékenységet meditáció és testmozgás közben, így az elméd pozitívabban fog gondolkodni.

A mozgás segít abban, hogy a testedben fennmaradjon az egyensúly a veszteség okozta trauma ideje alatt. Könnyebb mozgásformák például a séta, jóga, tai chi vagy egyéb szellemi/testi tevékenységek. A csoportos órák során további támogatást kaphatunk másoktól. A szoros baráti kapcsolatok is segíthetnek a gyász folyamata alatt.
 

Hogyan étkezz, hogy megkönnyítsd a gyászt?

Ilyenkor különösen figyelj oda magadra, ha diétázol egy szeretted elvesztését követően. Többen súlycsökkenést (étványtalanság miatt), vagy hízást (magasabb kalóriatartalmú ételeket fogyasztása miatt) tapasztalnak. Nem javasolt a szigorú diéta ilyenkor, az egészséges táplálkozás a legjobb.

Jellemző, hogy az emberek az alkoholhoz nyúlnak azért, hogy ellazuljanak, a koffeinhez, hogy energiát nyerjenek, és magas szénhidrát tartalmú ételekhez, hogy jobban érezzék magukat. Mindnek csak ideiglenes hatása van.
 

Tippek, hogy jobban érezd magad a gyász alatt:

1.) Figyelj oda (főleg délután) a kávé és a koffein tartalmú italok fogyasztására
2.) Korlátozd az alkohol-fogyasztásod (heti egy pohárra).
3.) Növeld a fehérjebevitelt. A napi kalóriabevitel kb. 10-30 %-a fehérje legyen.
4.) Sok vizet igyál – mert sokat sírsz a gyász alatt, és a tested gyorsabban kiszáradhat ilyenkor. A koffein és az alkohol is dehidratálnak, úgyhogy legyél óvatos.

Segíthet a gyász folyamata alatt, ha tisztában vagyunk néhány alapvető élelmiszer tulajdonságával. A bogyós gyümölcsök, mint pl. az áfonya jót tesz a memóriának. A B vitaminban gazdag ételek segíthetnek csökkenteni a stresszt, és a vasban gazdagok, mint pl. a brokkoli, spenót és a hús az állóképesség, erőnlét szempontjából jók, és legfontosabb, hogy az immunrendszert támogatják.

A gyász időszaka annak az ideje, hogy magadra fókuszálj, arra, hogy mit tehetsz saját magadért. Mindenekelőtt kiegyensúlyozottan táplálkozz, pihenj, és mozogj.

Egy barát vagy családtag elvesztése olyan pusztító érzés, ami drasztikus károkat okoz a testedben. A gyász folyamata alatt legyél kedves magadhoz. Ne akarj szigorú sémákat felállítani magadnak a felépüléshez, add meg az időt a gyógyuláshoz.

Az első pár napban vagy héten valószínűleg úgy érzed, hogy az összes energiádat felemészti a puszta mindennapi létezésed. Ahogy visszatér majd az erőd, és az érdeklődésed más dolgok iránt, szorítsd háttérbe a korábbi céljaidat, az új cél pedig az egészséges étkezés, mozgás legyen, az hogy jobban legyél.

 
Üdvözlettel, Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

u.i.: Ha nem boldogulsz a traumáddal, ha úgy érzed hatással van a testsúlyodra, ha segítségre van szükséged akkor kérlek vedd fel velem a kapcsolatot a zoltan@homing.hu e-mailcímen.

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (31 szavazat, átlag: 4,68 az 5-ből)
Loading...