Ahhoz, hogy végre elérd azt, amit szeretnél tisztában is kell lenned azzal, hogy mi és hogyan is működik a testedben. Tudnod kell, hogy mire, mikor és miért van szüksége a szervezetednek.

Ezeknek az információknak és tudásnak a híján ugyanis hiába van a kezedben egy szuper étrend: ha ugyanis olyan étel kerül eléd, ami nem szerepel az előírtakban, akkor könnyen bizonytalanná válhatsz, hogy jó-e ez neked, megeheted-e.

Ez a bizonytalanság pedig újra és újra megismétlődik végül pedig odáig fajul, hogy nem fogsz tudni lefogyni hiába, diétázol. Persze ilyenkor felmerül benned a kérdés, hogy mégis miért? Mai írásomban ezekre a miértekre igyekszem neked választ adni.
 

Ne félj attól, hogy ha eszel hízni, fogsz, mert hatalmas hibát követsz el!

Minél kevesebbet eszel, a szervezeted annál jobban le fog lassulni: lelassul az anyagcseréd, az emésztésed, a tápanyag felhasználásod és persze a zsírégetés folyamata is. Mindennek, amit beviszel, annak csupán egy részét fogja a tested felhasználni, nagy részét viszont elraktározza kvázi az ínségesebb időkre.

Hogy mire is gondolok pontosan? Had mutassam meg egy egyszerű példán keresztül. Ha például vizesedik valaki – ez a nőknél gyakori a menzesz idején – akkor sokan nem isznak eleget, mert attól tartanak, hogy még inkább vizesedni fognak.

Ha azonban ilyenkor is sokat iszol, akkor a szervezeted úgy fogja gondolni: minek is raktározzak, hiszen kapok még bőven, így szépen kiüríti a felesleget. Persze ez most egy nagyon sarkos példa és egyéb más hormonális tényezők is szerepet játszanak, de alapvetően így érdemes magát a folyamatot elképzelni.
 

Most akkor bármit ehetek?

Na, azért nem! Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy akkor innentől kezdve most bármit ehetsz, cukrosat, zsírosat és a többi, mert a tested nem fog raktározni. Lássuk, csak miként épül fel az egész: a tested gyakorlatilag egy energiamérleggel rendelkezik.

Ennek egyik oldalán a szervezet működéséhez elengedhetetlenül szükséges energiaigény kerül. Ebbe tartozik bele az alapműködéshez szükséges energia illetőleg az energiamennyiség, amit a szervezet a mindennapi tevékenységei során felhasznál.

A másik oldalon pedig ott van a bevitt energiamennyiség, amit a tápanyagokban található szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből nyerünk.

Ha ez a két oldal egyensúlyban van, azaz éppen annyit viszel be étkezésekkel, mint amennyit fel is használsz, akkor igazából semmi változást nem fogsz tapasztalni, ha azonban a leadott energia több, mint a bevitt, akkor egészen egyértelmű, hogy a fogyás is be fog indulni.
 

A hogyan örök kérdése

Persze ilyenkor joggal merül fel a kérdés, hogy mégis hogyan billentsd ki a mérleget az egyensúlyából, lehetőleg a megfelelő irányba. Mutatok néhány hasznos tippet!

1.) Csökkents a bevitt energia mennyiségét, azaz egyél kevesebbet! – Persze nem radikális változásra gondolok, mert, ahogy azt már fentebb is írtam hosszútávon raktározáshoz vezet. Sokkal inkább tudatos tevékenységet értek ez alatt, vagyis inkább egyél többször kevesebbet, minőségi tápanyagokból, ezzel ugyanis arra ösztönzöd a szervezeted, hogy energiát használjon fel.

2.) Növeld az energia felhasználásod! Azaz mozogj többet! Ha eddig nem csináltál semmit, napi 30 perc séta is változást hozhat.

A fenti kettő együtt az igazi! Szerintem ezt nem is kell túlmagyaráznom.
 

A szervezeted nem egy gép, nem egy előre programozott rendszer!

Éppen ezért nem is mindig úgy reagál, ahogy az Te előre elképzelted. Azonban, ha kitartóan kevesebb kalóriát viszel be és többet adsz le, mint eddig, akkor előbb utóbb észlelni fogod az eredményeket.

Persze erre nincs garancia, nem tudok konkrét időt mondani, hogy mennyi idő alatt tudod ezt elérni, de ha a cél lebeg a szemed előtt és kitartó vagy, akkor egész biztosan az eredmények is megmutatkoznak majd.

Neked erről mi a véleményed?

Üdvözlettel, Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (141 szavazat, átlag: 4,64 az 5-ből)
Loading...

Facebook hozzászólások