Ez a jó reggeli, mely a jó napod titka

A minőségi reggeli étkezés kultúrája hazánkban még nem annyira terjedt el. Sokan a reggeli sietségben kihagyják, vagy csak éppen bekapnak valamit, mielőtt nekilátnak a napi teendőiknek. Sokan hozták otthonról ezt a szokást, ezt látták a szüleiktől, ebben nőttek fel.

Sokan ismerik a mondást, hogy reggelizz, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár és vacsorázz, mint egy koldus. A jó étrend ennél azért összetettebb.

Fontos-e a reggeli összetétele, vagy ehetünk “mint egy király”?

A reggeli legyen rostban és fehérjében gazdag így hosszan kitart és megfelelő mennyiségű és minőségű energiát add ráadásul gyorsítja az anyagcserét is. Az egészséges reggeli azonban feltölti a tested energiával, beindítja a napot. Ne hagyd ki ezt a fontos étkezést.

Az egészséges reggeli előnyei

A reggeli lehetőséget ad arra, hogy minden napod egészséges és tápláló étellel indítsd. Azok a felnőttek, akik rendszeresen egészséges reggelit esznek, nagyobb valószínűséggel:

  • Kordában tudják tartani a testsúlyukat
  • Stabilizálhatják a vércukorszintjüket
  • Jobban teljesíthetnek a munkában
  • Kiegyensúlyozottabbak

Mi számít pontosan egészséges reggelinek? Lényeg a tudatos választás, ezeknek a kombinálása:

  1. Teljes kiőrlésű gabonák. Ilyen például a teljes kiőrlésű pékáru, kenyér
  2. Rostban gazdag műzli, rostkása
  3. Sovány fehérje. Ilyen például a tojás, kevés sovány hús, vagy hal
  4. Alacsony zsírtartalmú tejtermékek. Ilyen például a tej, a sima kefír, joghurtok és az alacsony zsírtartalmú sajtok, sovány túró.
  5. Aszalt gyümölcsök, diófélék módjával
  6. Gyümölcsök és zöldségek. Frissen, vagy akár fagyasztva, valamint a cukrozatlan gyümölcs- és zöldségturmixok.

Ezek az ételfélék szénhidrátot, vitamint, rostot, fehérjét és egy kis mennyiségű zsírt tartalmaznak – ez a kombináció órákon át segít a teltségérzet megőrzésében, így nem kívánsz nassolni, nem tör rád a faláskényszer már 11 órakor.

A fent felsorolt hat fő élelmiszertípusból egy jó reggeliben legalább 3 féle legyen.

A mennyiségben ésszerűen érdemes beosztani, így a “királyi” mennyiség sem korlátlan. Ha fogyókúrázol, akkor érdemes úgy számolni, hogy a napi kalóriabeviteled felénél/harmadánál több ne legyen a reggelid.

Ezekből az élelmiszertípusokból sokféle jó reggeli menü összeállítható, lényeg az, hogy szeresd, amit eszel. A cukros, fehér lisztes pékárut, különösen azokat, melyeket úton-útfélen árulnak a látványpékségekben kimérve, lehetőleg felejtsd el. Döbbenetesen sokat meg lehet enni belőle észrevétlenül és ez általában csak “üres kalória”.

Az egészséges reggelinek nem kell mindig hagyományos reggeli menünek lennie, tapasztald ki, mit kívánsz.

Egészséges reggeli tippek:

  • Főtt zabkása mandulával és pár szem fagyasztott, vagy friss gyümölcs.
  • Fittkása egy kis sovány tejjel
  • Teljes kiőrlésű pirítós kemény tojással és zöldséggel, például paradicsommal
  • Teljes kiőrlésű kenyérből melegszendvics alacsony zsírtartalmú reszelt sajttal sovány sonkával és zöldsalátával
  • Tükörtojás, vagy rántotta zsír nélkül, teljes kiőrlésű keksszel, vagy natúr puffasztott gabona szelettel
  • Teljes kiőrlésű szendvics sovány hússal és alacsony zsírtartalmú sajttal, salátával, paradicsommal, uborkával.
  • Friss gyümölcs és zöldségturmix

Érdemes előkészíteni a reggelit előző este. Készítsük össze, ha tényleg rohanunk reggel, dobozoljuk be csinosan, hogy megehessük később. Találd ki már a vásárláskor, mit fogsz reggelizni a napokban, így mindig lesz miből válogatnod.

A reggeli étkezés nem feltétlenül jelenti a cukor és a zsír teljes eltiltását és nem kell időigényesnek, vagy feltétlenül drágának, hogy egészséges étrend legyen. A lényeg a választáson, a tervezésen és az odafigyelésen van. Engedd el a berögzött sémákat, kísérletezz új ízekkel és hozzávalókkal. Egyszer legyen édes másnap legyen inkább sós, egyszer hidegen edd, máskor frissen pirítva.

Tartsd szem előtt a reggeli alapjait, és készüljön fel az egészségesebb táplálkozásra, ami nem is fogyókúra, hanem inkább egy életszemlélet és odafigyelés magadra (És mindazok egészségére akiknek te csinálod a reggelijüket.)

A jó reggel jól indítja a napot. Ha a “bekapom amit épp találok, vagy mindegy, ami épp útba esik” az pont olyan, ahogy az életedet éled. Nem te irányítasz, hanem a körülmények sodornak. Ha változtatni akarsz minden szinten, akkor a minőségi reggeli hasznos lépés ezen az úton.

Én ezzel tudok segíteni neked

Hamarosan indul egy a reggelivel kapcsolatos őszi játékunk melynek részleteiről és a nyereményről 2021. szeptember 8.–án foglak értesíteni e-mailen.

Üdvözlettel, Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (39 szavazat, átlag: 4,82 az 5-ből)
Loading...
Subscribe
Visszajelzés
guest
1 Hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments