A biológiai órád szerinti mozgás jobban fogyaszthat

Az, hogy mikor mozogsz, eszel és alszol, a szervezeted, hogy hasznosítja a bevitt energiát az a tested belső biológiai órájának működésétől függ. Mindenkinek van belső órája, akár tudomásul veszi, akár nem. Még az állatoknak és a növényeknek is. Optimális az, ha ezt felismered, ha figyelsz magadra és ennek nyomán tudod kialakítani a napi ritmusod, az alvást, ébrenlétet, evést, mozgást, pihenést.

A megfelelő időben végzett mozgás akár hatékonyabb fogyáshoz, a megfelelő időben való rendszeres étkezés kevesebb habzsoláshoz vezet.

Kezdjük az elején, a számodra fontos kérdéssel, a fogyással.

Ha több energiát égetsz el, mint amennyit megeszel, akkor fog csökkenni a szervezeted zsírtartaléka. Mozgás és megfelelően kontrollált étkezés nélkül csodák nincsenek. Azonban nem kell, hogy mindez nyűg és felesleges szenvedés legyen. Vannak olyan időszakok a nap folyamán, amikor jobban esik a mozgás, sőt valamivel hatékonyabb is. Ezt kell megtalálni.

Mikor érdemes mozogni?

A biológiai órádnak köszönhetően bizonyos napszakokban jobb hatékonysággal használja fel a szervezet az energiát. Ez mindenkinél más és más lehet, de vannak jelek, tendenciák, melyeket fel lehet ismerni és a javadra fordítani.

A legtöbben nem alszanak eleget.

A rossz minőségű, elégtelen alvás stresszt okoz, terheli a szervezetet. Ha nem alszod ki magad akkor biztos ismered a “szét vagyok esve” érzést. A krónikus kialvatlanság súlyos mentális tüneteket, figyelemzavart, fáradtságot, az agyi funkciók romlását is okozhatja. A kialvatlan embernek hiányérzete van és ezt sokszor nassolással csillapítja. A jó alvás kulcsfontosságú a szervezet mindennapi regenerációs folyamatában és a fogyásban is.

A jó alváshoz azonban több tényező is kell, ebből az egyik a mozgás. Ha rendszeresen mozogsz, akkor az alvásod is jobb lesz. Azonban fontos, hogy a mozgás élénkít, így alvás előtt 3-4 órával már lehetőleg ne tarts intenzív edzést, futást. Ebből az következik, ha éjfélkor szoktál elaludni, akkor mozoghatsz este 8-kor is. ha 10-kor már aludni szoktál, akkor nem biztos, hogy jó ötlet a felpörgető késői mozgás.

Korai madár, vagy inkább éjjeli bagoly vagy?

A megfelelő mennyiségű alvás biztosításán kívül a fogyás sikeréhez egy másik tényezőt is figyelembe kell venni: a belső biológiai órádat. Attól függően, hogy koránkelő madár vagy éjszakai bagoly típus vagy, eltérő fizikai teljesítményt nyújtasz egy adott napszakban.

Mindent akkor érdemes megtenni, amikor az számodra ideális – nem mindig könnyű ezt megtalálni, de például a mozgás, a fogyás kapcsolatában ez nagyon is működik. Ezt már az ókori Kínában is felfedezték, így a napszakokat különböző szervek működése szerint értelmezték és tettek javaslatot arra, hogy mit mikor érdemes csinálni. De a modern orvostudomány is hasonló véleményre jutott.

Fogyni, vagy teljesíteni?

Egy kísérletben a sportolókat csoportosították, hogy tanulmányozzák az optimális teljesítési időt. A kutatások azt mutatták, hogy a csúcsteljesítmény általában kora este, 18 és 20 óra között következett be.

Viszont, ha fogyásról van szó, akkor nem a teljesítmény a fő szempont, hanem a belső energiafelhasználás mértéke. Ez viszont biológiailag a reggeli órákban magasabb. Tehát mozogni mindig érdemes és kell, viszont a reggeli mozgás egy kicsivel hatékonyabban fogyaszt.

Nyilván csak akkor, ha megfelelő táplálkozás és rendszeresség is társul mellé. Nem lehet kimondani azt, hogy ha reggel mozogsz, az biztosabban fogyaszt, de pusztán az energikusság, amit a mozgás során felszabaduló agyi hormonok okoznak, már megér egy próbát.

A lényeget érezni fogod

Én azt tanácsolom, hogy napszaktól függetlenül iktasd be a mozgást az életedbe. Ne legyen mentség az, hogy nem találsz rá időt, sőt, ezzel a cikkel se védekezz, hogy ha csak délután, vagy este tudsz rá időt szakítani, akkor meg nem annyira hatékony. De az! Tedd meg magadért, az egészségedért, a fogyásodért, a belső nyugalmadért, hogy aznap is tettél valamit egy fontos és szeretett személyért – saját jobb önmagadért. Ez pedig biológiai órától függetlenül remek érzés.

Üdvözlettel, Katona Zoltán
Életmód Tanácsadó

Értékeld te is a bejegyzést

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag (52 szavazat, átlag: 4,71 az 5-ből)
Loading...
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 Hozzászólások
Inline Feedbacks
View all comments